Research
In my research I focus on the production aesthetics of creative processes regarding digital image making – especially in the field of computer graphics. My approach allows me to follow the steps and decisions that lead to a final product. So far I have mostly been interested in finding cultural artifacts that lie behind digital surfaces and interfaces. When you look out for those artifacts you will see that the computer is deeply human in a way, and you will also see that you are always kind of having somebody else work alongside of you. I find it intriguing to explore the stories that can be found there.
Books (well, it’s just one for now)
Computergrafik – Zur Geschichte und Produktionsästhetik
synthetischer Bilder. Bielefeld: transcript, 2023.
Papers
“Magnifying the Logic of Images: Artificial Intelligence and the Continuous Reproduction of Pictorial Codes.” Pictologic: How Images Give Form to our Knowledge and Imagination, ed. Annette Geiger et al. Bielefeld: transcript, planned 2025.
“Mit Daten malen. Das kreative Potenzial der Motion Capture-Technologie.” IMAGE. Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft, 38/19, (2) 2023: 27–48. DOI:10.1453/1614-0885-2-2023-15728. https://image-journal.de/mit-daten-malen/
watch talk here!
“Algorithmen der Ähnlichkeit.” in Nach dem Postkolonialismus? Ähnlichkeit als kulturtheoretisches Paradigma ed. Dorothee Kimmich with Anil Bhatti, Nicole Colin and Quintus Immisch. In Jahrbuch fur internationale Germanistik, Beiheft 4: „Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive“ – Akten des XIV. Internationalen Germanistenkongresses Palermo 2021 ed. Laura Auteri, Natascia Barrale, Arianna Di Bella, Sabine Hoffmann, 591–603. Frankfurt a. M.: Peter Lang 2023 .
read here
“Der bildsprachliche Kosmos im computeranimierten Kinofilm,” in Piktogrammatik. Grafisches Gestalten als Weltwissen und Bilderordnung, ed. Annette Geiger and Bianca Holtschke, 136–161. Bielefeld: transcript, 2021.
Talks
Von Comics lernen – Die große Software-Rebellion. CCLC Comic Convention, University of Arts Bremen, May 2023.
Mit Daten malen - Das kreative Potenzial des Motion Capturings. Conference ‘ Datenvisualisierungen – Werkzeuge der Erkenntnisse‘, University of Applied Sciences and Arts Hanover, November 2022.
Strangely Humorous – Tim Burton’s Cinematic Bag of Tricks. Interdisciplinary Conference ‚Destroy Media! Humor als Strategie heutiger Bildpraktiken‘, University of the Arts Bremen, May 2022.
Algorithmen der Ähnlichkeit. Congress-Section ‚Nach dem Postkolonialismus? Ähnlichkeit als kulturtheoretisches Paradigma‘, XIV. IVG-Congress ‚Wege der Germanistik in transkulturellen Perspektiven‘, Palermo, Italy, July 2021.
He’s so fluffy I’m gonna die! – Der bildsprachliche Kosmos im computeranimierten Kinofilm. Conference ‚Piktogrammatik – Grafisches Gestalten als Weltwissen und Bilderordnung’, University of the Arts Bremen, June 2019.
Books (well, it’s just one for now)
Computergrafik – Zur Geschichte und Produktionsästhetik
synthetischer Bilder. Bielefeld: transcript, 2023.
Papers
“Magnifying the Logic of Images: Artificial Intelligence and the Continuous Reproduction of Pictorial Codes.” Pictologic: How Images Give Form to our Knowledge and Imagination, ed. Annette Geiger et al. Bielefeld: transcript, planned 2025.
“Mit Daten malen. Das kreative Potenzial der Motion Capture-Technologie.” IMAGE. Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft, 38/19, (2) 2023: 27–48. DOI:10.1453/1614-0885-2-2023-15728. https://image-journal.de/mit-daten-malen/
watch talk here!
“Algorithmen der Ähnlichkeit.” in Nach dem Postkolonialismus? Ähnlichkeit als kulturtheoretisches Paradigma ed. Dorothee Kimmich with Anil Bhatti, Nicole Colin and Quintus Immisch. In Jahrbuch fur internationale Germanistik, Beiheft 4: „Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive“ – Akten des XIV. Internationalen Germanistenkongresses Palermo 2021 ed. Laura Auteri, Natascia Barrale, Arianna Di Bella, Sabine Hoffmann, 591–603. Frankfurt a. M.: Peter Lang 2023 .
read here
“Der bildsprachliche Kosmos im computeranimierten Kinofilm,” in Piktogrammatik. Grafisches Gestalten als Weltwissen und Bilderordnung, ed. Annette Geiger and Bianca Holtschke, 136–161. Bielefeld: transcript, 2021.
Talks
Von Comics lernen – Die große Software-Rebellion. CCLC Comic Convention, University of Arts Bremen, May 2023.
Mit Daten malen - Das kreative Potenzial des Motion Capturings. Conference ‘ Datenvisualisierungen – Werkzeuge der Erkenntnisse‘, University of Applied Sciences and Arts Hanover, November 2022.
Strangely Humorous – Tim Burton’s Cinematic Bag of Tricks. Interdisciplinary Conference ‚Destroy Media! Humor als Strategie heutiger Bildpraktiken‘, University of the Arts Bremen, May 2022.
Algorithmen der Ähnlichkeit. Congress-Section ‚Nach dem Postkolonialismus? Ähnlichkeit als kulturtheoretisches Paradigma‘, XIV. IVG-Congress ‚Wege der Germanistik in transkulturellen Perspektiven‘, Palermo, Italy, July 2021.
He’s so fluffy I’m gonna die! – Der bildsprachliche Kosmos im computeranimierten Kinofilm. Conference ‚Piktogrammatik – Grafisches Gestalten als Weltwissen und Bilderordnung’, University of the Arts Bremen, June 2019.